Home

Datum: 03.10.2008

Putnički terminal od suhog zlata


Fotografija: Večernji list

Davno zastarjela zgrada s dodacima i aneksima, za prijem i otpremu putnika na Zračnoj luci Zagreb, trebala bi do 2012. godine dobiti novu, suvremenu zamjenu. Projekt zvan Novi putnički terminal ili skraćeno NPT, započeo je davne 1996. godine a ovih dana je obogaćen za još jednu medijsku senzaciju, pobjedu IGH-ovog projekta na međunarodnom natječaju urbanističko-arhitektonsko rješenje novog putničkog terminala Zračne luke Zagreb.

O natječaju je dosta rečeno u medijima koji, blago rečeno, vjeruju da je pobjeda IGH-ovih stručnjaka unaprijed dobro režirana predstava Jure Radića, gazde IGH-a i Boška Matkovića direktora zračne luke. Prema scenariju predstave IGH bi pobjedom na natječaju trebao dobiti projektiranje i izgradnju NPT, posla koji sam IGH procjenjuje na 280 do 300 milijuna eura.

Dovršetak izgradnje terminala trebao bi biti početkom 2012. godine.

Potreba za većem putničkim terminalom pokazala se već 1990. godine. U poslijeratnom vremenom zračna luka je uložila ogroman novac u projekte rekonstrukcije postojećeg terminala i izgradnje aviomostova. Doslovno je izrađeno na kamione dokumentacije. Izrađena je kompletna dokumentacija i dobivene su sve dozvole. Odabran je projekt s šest aviomostova i višom tehnološkom razinom u terminalu. Financije su osigurane na način da su sredstva namijenjena za nerazvijene, umjesto u Beograd trebala ostati u Zagrebu za modernizaciju aerodroma.
Sve te planove, skupo plaćene projekte i dozvole uprava je odbacila i 1996. godine pokrenula projekt Novi putnički terminal.

Uprava Tomislava Leke je angažirala nizozemsku tvrtku NACO, koja je 1997. godine izradila Master plan i Detaljni plan. Ti planovi nikad nisu službeno verificirani i odlaze zajedno s smijenjenim i za kriminal osumnjičenim Tomislavom Lekom.

Fotografija: Večernji list

Krajem 1999. godine proveden je i međunarodni natječaj u Financial Timesu.

Dolaskom na mjesto Predsjednika uprave Boško Matković, savjetnik i suučesnik Leke, angažira njemačku tvrtku Project airport kojoj naručuje izradu Master plan update itehnologiju zgrade NPT.

Kada je izrađeni i dorađeni Master plan iz 1997. godine de facto zastario, ponovo se angažiraju nijemci, ovog puta Airport partners, koji izrađuju Master plan update u ožujku ove godine. Njihove grafičke podloge korištene su u natječaju.

Pored već navedenih stranih tvrtki, korištene su i usluge nekoliko međunarodnih konzultanata :

Roland Berger:(Operating model & Tender preparation), za izradu modela financiranja,

ASM: (Long Term Passanger & Movement Study 2006 -2030), dugoročno planiranje prometa,

Deloitle: (20 ključeva),racionalizacija poslovanja i reorganizacija

Novi putnički terminal bi se trebao graditi na zemljištu koje je u prostornom planu Uređenja grada Velike Gorice označen kao “posebne namjene” i u vlasništvu je Hrvatske vojske.

Da bi se započelo graditi, potrebno je steći vlasništvo nad zemljištem, verificirati Master plan i Detaljni plan, izvršiti prenamjenu zemljišta u prostornom planu, izvaditi sve potrebne dozvole i studije te tek onda krenuti u izgradnju. Potrebne pripremne radnje “ekipa” ZLZ bezuspješno pokušava provesti od 1996. godine. U tom vremenu, poduzelo se bezbroj nepotrebnih akcija, angažiralo se puno nepotrebnih stranih tvrtki, izradilo, platilo i odbacilo mnogo dokumenata, nacrta i projekata.

Početkom kolovoza 2007. godine Premijer Ivo Sanader i gradonačelnik Milan Bandić su na zajedničkoj konferenciji za novinare izjavili:

Do 2010. godine zagrebačka Zračna luka dobit će novi putnički terminal vrijedan 212 milijuna eura. Gradnju koja će početi iduće godine financirat će najveći pojedinačni vlasnici, država i Grad Zagreb, a dijelom će se novi terminal platiti i iz vlastitih sredstava Zračne luke.

Više na Poslovni dnevnik.

Početak je listopada, evidentno je da radovi na izgradnji terminala nisu započeli i da ove godine sigurno neće započeti. Prema izjavama direktora zračne luke, Boška Matkovića, dovršetak se očekuje početkom 2012. godine. Da bi i taj rok bio ostvariv, trebalo bi s radovima započeti odmah. Cijena izgradnje terminala po izjavi, Sanader Bandić,od 212 milijuna eura, narasla je na iznos od 280 do 300 milijuna eura.

Tko je tu u pravu a tko laže. Stoje li Premijer i gradonačelnik iza svojih izjava koje su dali javnosti. Za pretpostaviti je da su Sanaderove i Bandićeve izjave bile temeljene na podacima koje su dobili od Matkovića. Podaci su krivi i rezultirali su lažnim procjenama i prognozama.

Za iznošenje neistine, laži, u javnost treba snositi posljedice. Ukoliko su podaci koje su Sanader i Bandić dobili od Matkovića bili krivi i nerealni, Matković za to mora odgovarati. Ukoliko su Sanader, Bandić i Matković svjesno varali javnost, za to moraju snositi posljedice.

Kada bi bio naivan vjerovao bi da će Sanader i Bandić snositi političku odgovornost a Matković profesionalnu. Matković je, stvarno, dokazao da ovo što sada radi, ne zna raditi.

Isto bi vjerovao da će državna revizija posjetiti Matkovićev privatni aerodrom i provjeriti poslovanje s naglaskom na NPT. Siguran sam da bi revizija utvrdila da bi do sada nepotrebno utrošen i opran novca bio dostatan za jedan terminal. Terminal ali ne po cijenama Jure Radića.

U svoj ovoj tragediji ima i nešto lijepo. Imamo lijepe fotografije terminala izrađene od svjetski priznatih stručnjaka. Uživajmo u pogledu na te fotografije, skupo smo ih platili.


E mail

Komentiraj

Ispis
  • Ima isto tako radnika koji misle upravo suprotno. Matković je prikrio kriminal koji je napravila ekipa predvođena Tomislavom Lekom kao direktorom i Milanom Bandićem kao predsjednikom nadzornog odbora. Korupcijom je kupio vodstvo sindikata, radnočkog viječa i rukovodeče ekipe. Oni sada daju podršku "stručnjaku" Bošku.
    Nažalost Matković je samo piun u igri kriminala ali isto to će biti i sljedeći igrać.
    Da se želi dobro ZLZ utvrdili bi se kriteriji i javnim natječajem izabrao direktor. Normalno glavni kriterij trebao bi biti program rada. Prema tom programu bi se ocjenjivala uspješnost njegovog rada.
    Jedini stavka u Matkovićevom programu bio je putnički terminal. U osam godina potrošio je strašno puno novaca za taj projekt a nije osigurao niti zemljište. Da napravljena je i CAT III uz požar trafostanice koja je napravila štetu veću od milijun €. Krivac je bila viša sila. Ta viša sila postala je jedan od direktora. Natječaj za projektiranje u Boškovoj organizaciji međunarodna je blamaža i sramota. Naštimali su pobjednika a pobjednika se koristio plagijatom.

    @Mućke, 10.04.2009 09:00:52
  • Boško Matković je jedan od boljih direktora koji su u zadnjih 20 godina obnašali tu dužnost na ZLZ ,AKO NE VJERUJETE PITAJTE ZAPOSLENIKE, KAŽEM NAS KOJI SMO NA ZLZ PROVELI VIŠE VREMENA NEGO SA SVOJIM OBITELJIMA I KOJI SMO DOBRO UPUĆENI OD KUDA PUŠU OVI SADAŠNJI VJETROVI!BILO BI GOSPODI BOLJE DA GRADE MOSTOVE PREMA OTOCIMA A DA ZLZ OSTAVE ONIMA KOJI TU ŽIVE I RADE ZA RAZLIKU OD ONIH KOJI SU TU U PROLAZU A ZNA SE I SA KAKVIM POSLJEDICAMA !

    @ZAPOSLENICI ZLZ, 07.04.2009 15:21:43
  • Matkovic je "in" do uspostave pravne države. Ako docekamo pravnu državu, Boško bude morao dati puno dogovora. Veliki su mu izgledi da napravi puni krug. Od poderanih gaća do poderanih gaća :-)

    @Mućke, 17.10.2008 10:23:53
  • Inače onako usput ,Matković je ljigavi muljator. došao je u poderanim gaćama u zagreb dodvoravao se zagrebačkim dečkima ispred zvečke koji su ga upoznali sa sadašnjom suprugom koja je iz bogate familije, arhitektica a kojoj se on odmah uvalio . Inače stekao je znatne poslovne veze dok je bio gastić u Frankfurtu.Okreće se kako vjetar puše "uomo di sete bandiere" rekli bi dalmatinci.i dalje prati njegov rad negdje će grdno pogrešiti,verujem da će popušti kad tad.Strpljen spašen.

    @netokracija, 16.10.2008 22:07:20
  • Komentara(4)