Home

Datum: 19.11.2011

Štrajk na Plesu pokrenuli privilegirani direktori i rukovoditelji?


         Zračna luka Zagreb nema konkurenciji kod pružanju usluga opsluživanja zrakoplova u ovom dijelu Hrvatske. Nema potrebe vabiti svoje klijente, avio prijevoznike i putnike, da koriste njene usluge. Cijene su po principu "uzmi ili ostavi". U zračnoj luci novac pada s neba.Taj novac, zahvaljujući nebrige vlasnika, odlazi i opet po principu "kako došlo tako otišlo".

Troši se nemilice. Zadovoljavaju se potrebe raznih interesnih skupina koje, uglavnom, obavljaju poslove za prevelike novce, umjesto radnika zračne luke. Pored toga, zadovoljavaju se luksuzne potrebe uprave i njenih poslušnika. Oni žive bahato na račun tvrtke. Plača im se stan. Voze se preskupi luksuzni automobili čiji troškovi ulaze korisniku u prosjek plaće za mirovine. Putuje se po cijelom svijetu. Koriste se kreditne kartice na račun tvrtke. Isplaćuju se previsoke plaće bez pokrića u pravilnicima i zakonima. U doslovnom smislu uprava ima sluge, osobe koje su zaposlene i rade samo da bi zadovoljili osobne potrebe privilegiranih. Bez odgovornosti za svoje postupke, bez savjesti, morala i zakonskih osnova, uživaju se privilegije stečene nezakonitim imenovanjima. Ne poštuju se zakoni, pravilnici i kolektivni ugovori. Prema svim radnicima ne postupa se jednako. Diskriminacija, šikaniranje i diktatura glavne su značajke vladavine uprava. Uglavnom, uprave žive bolje od srednjevjekovnih vlastelina.

Skupština trgovačkog društva Zračne luke Zagreb čine: država s većinskim udjelom od 55 %, grad Zagreb, Zagrebačka županija i grad Velika Gorica..
Skupština, protivno Ustavu RH odabire i imenuje uprave i nadzorne odbore. Rezultat takvog odabira je sustavno propadanje tvrtke. Tvrtka jedva proživljava, ne napreduje, ne ulaže u modernizaciju, ne slijedi tehnološke dostignuća.

Paradoksalno je da je ministar Božidar Kalmeta prilikom smjene uprave Baška Matkovića naveo kao razlog smjene, među ostalim: lošu produktivnost i loše i sporo vođenje projekta izgradnje novog putničkog terminala. Dakle razlozi su bili jasni i u praksi dokazani.

Kalmeta zatim imenuje Tonćija Peovića kao glavnog direktora Zračne luke Zagreb. Peović nije odabran na javnom natječaju i ne ispunjava uvjet visoke stručne spreme.
Dvije i pol godine nakon smjene Matkovića stanje na zračnoj luci je najteže od njenog osnutka. Peović je smanjio produktivnost. Nepotrebno povećava broj zaposlenih, dovodi svoje stručnjake, poslove daje "svojim" izvoditeljima, smanjio je cijene usluga...
Nikako ne vodi projekt izgradnje putničkog terminala već želi dati zračnu luku u ruke koncesionaru.
Nije li to u suprotnosti s stavovima skupštine i Kalmete od prije dvije i pol godine? 
Gdje je sada skupština i Kalmeta? Što radi Nadzorni odbor? Hoće li oni snositi odgovornosti?

Posao Skupštine i Nadzornog odbora, nažalost, moraju odraditi radnici Zračne luke Zagreb. Oni se boje za svoja radna mjesta, za svoje plaće, otpremnine, mirovine. Oni ne vjeruju upravi i političarima koji su dokazali da ne rade u interesu tvrtke i države već u osobnom interesu i interesu raznih: skupina, lobija, mafija.

Radnici Zračne kuke Zagreb s pravom se boje za svoju egzistenciju. S pravom su se odlučili za štrajk. Radnici moraju definirati svoje zahtjeve i ustrajati na njihovoj provedbi. Sama smjena uprave Tončija Peovića nije dovoljna. Dosadašnja praksa je pokazala da je svaka politička smjena rezultirala još lošijim odabirom. Interesne skupine imaju veliki utjecaj na izbor uprava u svemu što je u vlasništvu građana a o čemu odlučuje politika. Te skupine pokušati će utjecati na promjene uprave u zračnoj luci. Ukoliko se taj utjecaj ne spriječi, propadanje zračne luke će se nastaviti a radnička prava biti će manja.

Interesne skupine oko zračne luke možemo podijeliti u dvije grupe
skupine unutar zračne luke i one izvan zračne luke
Interesne skupine unutar zračne luke su svi oni koji imaju određene privilegije a opisane u uvodu ovog teksta. Tu pripada i dio sindikalnih vođa.
Interesne skupine izvan zračne luke su razni izvoditelji, projektanti i nadglednici. Primjer IGH i Ingra. Vanjske interesne skupine instaliraju svoje ljude u poduzeća na ključna radna mjesta. Ta ih poduzeća debelo plaćaju a oni rade u interesu skupine koja ih je instalirala..

Uzroci nemira na zračnoj luci mogu se tumaćiti i kao sukob interesnih skupina. Skupina koja bi željela zadržati svoje neopravdane privilegije protivi se koncesiji i pokrenula je ove prosvjede. Da je to tako, vidi se po reakciji svih privilegiranih. Nitko od direktora i rukovoditelja se ne protivi štrajku. Jedan od vođa štrajka i sam je rukovoditelj. Nitko od njih ne pokušava opravdati koncesiju ili na bilo koji način utjecati na štrajkaše. Već ih potiču i savjetuju. Stoga mora se zaključiti da je ovaj prosvjed organizirala Peovičeva uprava protiv Peovića. Oni očekuju micanje Peovića i imenovanje nekog od njih. Time je zadovoljna privilegirana skupina unutar zračne luke i dio izvan zračne luke.

Druga interesna skupina podržava Peovića, odnosno, instalirala je Peovića da zastupa njihove interese te da koncesijom osigura novac za gradnju preskupog terminala.
Radnici zračne luke, također su jedna interesna skupina, ali legalna. Oni ne bi trebali biti nezadovoljni koncesijom kada bi ona bila transparentna i temeljena na zakonima. Nitko tko želi raditi ne bi se trebao bojati stručne uprave pa bila ona i strana. Praksa pokazuje da su radnici u većini banaka ili tvrtki pod stranom upravom zadovoljni (INA, HT, sve banke...). Imaju priliku raditi i zaraditi. Banke i te tvrtke dobro posluju za razliku od vremena kada su poslovale pod hrvatskom upravom. Strane uprave više poštuju radnička prava od domaćih uprava.
Dakle radnički zahtjev, da bi se spriječile nelegalne interesne skupine trebao bi glasiti: molimo da se radi po zakonu.
A zakon podrazumijeva:
- poštivanje prava radnika koja proizlaze iz Zakona o radu, Kolektivnog ugovora i Pravilnika o radu;
- smjenu Božidara Kalmete s funkcije predsjednika skupštine trgovačkog društva (ne poštivanje zakonskih procedura u odabiru uprave);
- smjenu uprave Zračne luke Zagreb (nesposobnosti, rastrošnosti i ne poštivanja zakona);
- smjena Nadzornog odbora Zračne luke Zagreb (pomaganja upravi u nepravilnostima);
- natječaj, odabir i imenovanje novog Nadzornog odbora;
- određivanje smjernica poslovanja i rokove;

- Imenovanje glavnog direktora Zračne luke Zagreb s prvenstvenim zadacima:
- utvrđivanja kriterija za odabir glavnog direktora;
- raspisivanje i provedbe javnog natječaja za glavnog direktora zračne luke;
- utvrđivanje stanja u zračnoj luci i pokretanje postupaka za utvrđene odgovornosti
- Imenovanje glavnog direktora temeljem natječaja.

Kod određivanja prioriteta poslovanja prvenstveno je potrebno izvršiti stručnu reorganizaciju poduzeća koja će povećati produktivnost, odnosno smanjiti troškove. Povećanjem produktivnosti steći će se uvjeti za ulaganje u razvoj i zaposlenike.
Razvoj zračne luke, prvenstveno bi trebao zadovoljiti tehnološke potrebe djelatnosti. Dakle struka bi temeljem postojećih podataka i budućih procjena trebala utvrditi što je zračnoj luci potrebno i na koji način zadovoljiti te potrebe.

Rok za provedbu navedenih zahtjeva, 60 dana.

Dakle stručne analize, a ne Kalmeta, Peović i interesne skupine, trebale bi dati odgovor što je potrebno izgraditi i na koji način.
Duboko sam uvjeren da zračnoj luci nisu potrebne koncesije. Duboko sam uvjeren da hrvatska ima dovoljno stručnjaka koji su sposobni izgraditi jednu putničku čekaonicu. Smatram koncesiju tipa, Kalmeta – Peović, uvredom hrvatskoj pameti.

Vjerujem da će doći vrijeme kada građani ne će trebati prosvjedima, štrajkovima i sličnim akcijama tražiti od svojih predstavnika u vladi, saboru ili na nekoj drugoj funkciji, da postupaju po zakonu.


E mail

Komentiraj

Ispis
Komentara(0)